שיפור יכולת הריכוז

September 18, 2014

 

אחד המרכיבים המנטאלים החשובים ביותר בספורט אם לא החשוב שבהם הוא היכולת לשמור על ריכוז. במילים פשוטות, ריכוז הוא למעשה היכולת לחשוב ולהתמקד בגורמים רלונטים לאורך זמן תוך כדי התעלמות מגורמים לא רלונטים. איבוד ריכוז, אפילו לשבריר שניה יכול להיות קריטי בספורט ולהוביל להפסד במשחק.

 

כמה פעמים צעקו לכם המאמן או ההורה "תתרכז!", "שמור על הריכוז", לא ספק הוראה חשובה, אך איך בדיוק עושים את זה?

 

ניקח את ענף הטניס כדוגמא. כל פעולה של חבטה, גם אם היא נראית אוטומטית מחיבת ריכוז.

לבחון את מיקום היריב, להגיע נכון לכדור, לבחור להיכן ואיזו סוג מכה לחבוט, להניף את המחבט בזמן, בזוית ובעוצמה הנכונה, כל אלו הן פעולות הדורשות דיוק וריכוז מירבים. חוסר ריכוז קטן יגרום קרוב לודאי לחוסר דיוק אשר יוביל לכדור ברשת או מחוץ לקוי המגרש.

 

מהם הגורמים הרלונטים בזמן משחק? כלומר במה כדאי לנו להתמקד ולרכז את החשיבה שלנו?

כמובן שבכדור, במיקום היריב, במיקום שלי, בנית הנקודה ובתוכנית המשחק שלי. מהם הגורמים הלא רלונטים או המסיחים בזמן משחק? כלומר במה לא כדאי לנו להתמקד ולחשוב?

 

קהל, רעשים חיצונים, משחקים במגרשים הצמודים, מחשבות לא רלונטיות למשחק ועוד. ישנם גורמים רבים במגרש וסביבו היכולים להסיט את הריכוז מהמשחק עצמ ולגרום לירידה משמעותית

ביכולת. אני בטוח שכולכם נתקלתם בחוסר ריכוז ומחשבות לא רלונטיות תוך כדי משחק. מחשבות על הקהל כגון: "מה אבא חושב על המשחק, מה הוא יגיד לי", "מי זה האיש שצופה בי ביציע". מחשבות על העבר או העתיד: "מה יהיה אם אני אפסיד", "איך פספסתי את המכה הקלה הזו", "אני תמיד מפסיד לשחקן הזה", "מה יכתבו עלי בעיתון". מחשבות על השיפוט "הוא מרמה אותי", "הוא גונב נקודות ואני אפסיד בגל זה את המשחק" וסתם מחשבות לא קשורות "מענין איך הולך ליוני במגרש 2", "עד מתי צריך להגיש את העבודה בהיסטוריה", "בא לי המבורגר" וכו'.

 

דמינו שהמוח המכיל את המחשבות שלכם הוא כלי קיבול, צידנית לדוגמא. יש בו מקום מוגבל,

כשנכנסת מחשבה אחת היא דוחקת את הקודמת החוצה. כלומר, בכל רגע נתון אנ יכול לחשוב מחשבה אחת.

 

לפיכך, כשאני חושב מחשבות לא רלונטיות, אין מקום למחשבה הכן רלונטית להיכנס וכתוצאה

מכך רמת הדיוק וקבלת ההחלטות שלי נפגעת. כאשר ספורטאי מרוכז מאוד במשחק הוא אינו שם לב לדברים המתרחשים סביבו ושאינם קשורים למשחק. (זה הזמן לראות את הסרטון המצורף.פעלו בדיוק על פי ההנחיות!) לקרוא את ההמשך רק לאחר שצפיתם בסרטון!

 

בהנחה שאכן לא ראיתם את הגורילה.הרי הוכחה ניצחת לכך שכשהריכוז באמת מופנה לגורמים

רלונטים למשימתכם, אינכם שמים לב בכל להתרחשיות לא רלונטיות. ובחזרה למאמר.

 

האם ניתן לשפר את הריכוז? בהחלט כן! בעבודה מנטאלית נכונה ועקבית עם תרגילים רבים על המגרש ומחוצה לו, ניתן לשפר את יכולת הריכוז בצורה דרמטית ולמצות את הפוטנציאל הגלום בשחקן.

 

אחד העקרונות הבסיסים בשמירה על הריכוז נוגעת במבט שלנו. הריכוז שלנו נמצא היכן שמבטנו

מופנה. כאשר שחקן מפנה מבט ליציעים, לשופט, למגרש סמוך, לוח התוצאות, ליריב על הספסל או למאמן שלו, מתגנבות להן מחשבות לא רלונטיות הנוגעות במה שהשחקן רואה ופוגעות בריכוז.

הכל הראשון הוא לשמור על המבט!! חשוב ביותר שבמהלך משחק ובהפסקות בו, המבט שלך יהיה מופנה אך ורק למה שרלונטי למשחק.

 

זו הסיבה שאנו רואים שחקני טניס רבים מסדרים את הגידים אחרי כל נקודה, הם פשוט "מעסיקים" את המבט שלהם על מנת לא לחרוג מחוץ לגבולות המשחק. הקפידו לשמור על המבט למגרש, לכדור, למחבט וליריב ותמנעו כניסת חלק מהמחשבות הלא רלונטיות.

 

ישנם עוד עקרונות, כלים ותרגילים רבים אשר מאפשרים חיזוק וחידוד הריכוז של הספורטאי.

בני אדם שונים זה מזה ועבור כל אחד ישנם כלים ותרגילים המתאימים לו יותר. את כל העקרונות, הכלים והתרגילים המתאימים לך אישית ניתן לרכוש בתהליך של אימון מנטאלי יסודי ולהביא לשיפור דרמטי ברמת הריכוז ובמיצוי הפוטנציאל הגלום בך. בהצלחה!

 

Please reload

אני איתך, כל הדרך להצלחה שלך! יובל לבסקי.