כיצד לשלוט במומנטום

November 21, 2014

 

כל ספורטאי תחרותי מודע לקיומו והשפעותיו של מומנטום למרות שיתקשה להסביר מה זה בדיוק.

יצא לך להרגיש בזמן תחרות\משחק שהכול הולך בכיוון שלך? המכות מתלבשות לך היטב על

המחבט, הכדור נכנס חלק לסל, עלית על הזרם החזק, התנועות זורמות בטבעיות, והכול איכשהו

מסתדר בצורה טובה ולטובתך.

 

בטוח יצא לך להרגיש שבזמן תחרות\משחק הכול הולך נגדך...אתה לא מצליח ליצור רצף נקודות,

הכדור בורח לך, היריב שלך מצליח ומלא ביטחון ולך פשוט לא הולך. זהו בעצם השפעת המומנטום. המומנטום יכול להיות אתך או עם היריב שלך. ישנם המון דוגמאות למומנטום, למשל במשחק כדורסל. במשחקים רבים מתפתח משחק של ריצות, הכוונה היא בעצם לרצף של נקודות לקבוצה אחת במשך זמן מסוים ופתאום, משהו קורה, הדברים מתהפכים והקבוצה השנייה מתחילה ריצה של רצף נקודות.

 

זה קורה הרבה גם בטניס ששחקן אחד מנצח מערכה ראשונה די בקלות ונראה כי הוא הרבה יותר

טוב מיריבו ולפתע הכול מתהפך ובמערכה השנייה השחקן השני מנצח בקלות מפתיעה. בשייט,

כאשר שייט מתחיל תחרות בצורה נהדרת, מוביל בשיוטים הראשונים ולפתע הכול משתבש והוא

מביא תוצאות חלשות בשאר השיוטים. למעשה זה קיים בכל ענף ספורט.

 

נערכו מחקרים רבים בניסיון לזהות את התנאים המובילים למומנטום ללא מסקנה חד משמעית.

ברור לכולם שזה קשור לרמת ביטחון עצמי, רוגע ואולי גם מזל אבל אם מישהו היה מגלה את

הנוסחה הבדוקה למומנטום הוא היה איש עשיר מאוד ומצליח מאוד...

מה שאני מנסה ללמד את הספורטאים שלי הוא קודם כל להיות מודע למצבים של מומנטום

במשחק. ברגע שאתה מודע למצבים הללו ומזהה אותם בזמן תוך כדי משחק, יש לך סיכוי טוב

יותר לנסות לשלוט בהם. כלומר, להישאר במומנטום ולא לתת ליריב שלך לשנות אותו או לחליפין

כשהמומנטום בצד השני, לזהות את זה ולנסות לעשות פעולות לשבירת המומנטום של היריב

ולהעברתו לצד שלך. איך עושים זאת?? אקח כדוגמא את משחק הכדורסל והטניס.

 

כשהמומנטום בידך, אתה שולט בקצב המשחק ובסגנון המשחק. אתה נכנס לתבנית חיובית מסוימת שעובדת פעם אחר פעם. אם אתה רוצה להימנע מחילוף מומנטום, אתה צריך להיות ערני לכל מה שקורה על המגרש ולשים לב לסיטואציות בהן יש חשש להתחלת החלפת מומנטום.

מתי מגיע החשש הזה? כאשר היריב שלך עושה לפתע רצף נקודות או כאשר היריב עושה מהלך

משמעותי מלהיב. בכדורסל זה יכול להיות הטבעה מרשימה, שלשה גדולה, סל ופאוול, חטיפה וסל,סחיטת עבירת תוקף.

 

עצירה ממושכת יכולה גם היא להיות סיטואציה שיכולה להוביל לחילוף מומנטום. בטניס זה יכול להיות רצף של 3-4 נקודות או ווינר גדול של היריב שלך. עצירה יכולה להתרחש בין הסטים, בוויכוח בין שחקנים או בזמן המתנה למשקיף.

 

אז מה עושים כשהחשש לשינוי מומנטום מגיע? תחילה יש ליצור איזו שהיא עצירה ברצף האירועים

וליצור לעצמך מרווח זמן קטן. במרווח הזה חשוב לעשות פעולות מנטאליות על מנת להירגע, לחדד

את הריכוז, לעודד את עצמך, לעבוד על שפת הגוף שלך, לתכנן את המהלכים הבאים ואולי גם

לעשות שינוי קטן בטקטיקה שלך. הרעיון המרכזי הוא ליצור הצלחה במהלך הראשון אחרי ההפסקה ובכך בעצם לבלום את התפתחות המומנטום של היריב, לקטוע את ההתלהבות והמוטיבציה שלו ולגרום ליריב להבין שאתה לא מתכוון לאפשר לו לחזור למשחק.

 

בכדורסל זה מאוד פשוט כי ניתן לקחת פסקי זמן ולעצור את המשחק. בזמן הזה יש לדבר עם השחקנים ולהרגיע אותם, לתכנן איזו הפתעה קטנה בחזרה מהפסק זמן או חילוף של שחקן מסוים.

 

חשוב לא לשנות הכול מהיסוד, סה"כ הקבוצה משחקת טוב והתוכנית משחק מצליחה! אין צורך לערער אותה לחלוטין. העצירה הזאת, אם מתרחשת בזמן הנכון יכולה לעצור את בניית ההתלהבות והאמונה בצד השני ולמנוע את שינוי המומנטום.

 

בטניס, על פי החוקה, ניתן להמתין 25 שניות בין נקודה לנקודה. חשוב לנצל את הזמן הזה, לשמור על המבט ולא להסתכל סביב, לנשום עמוק, לדבר לעצמך בצורה חיובית ולהרגיע את עצמך ע"י פעולות מנטאליות.

 

במהלכים הבאים חשוב להדגיש ניצחון בנקודה באיזו צעקה או הנפת אגרוף. שפת הגוף פה היא קריטית, חייבים להפגין ביטחון ונחישות ולתת תחושה שאתה לא מתכוון לוותר פה על שום נקודה. במידה והמומנטום נמצא בידיי היריב המטרה היא לעצור את שטף המשחק שלו, לנסות להוציא אותו מהתבנית המוצלחת שהוא נכנס אליה ולגרום לו ללכת למקומות ולסגנון שפחות מתאים לו.

 

איך אפשר לעצור? בכדורסל, שוב...פסק זמן או סיום רבע או מחצית. בהפסקה הזו חשוב לבצע פעולות מסוימות בניסיון להוציא את היריב מתבנית המשחק שלו ולחייב אותו לשנות משהו. שינוי הגנה, החלפת מספר שחקנים, שינוי סגנון משחק יכולים להיות דוגמא לניסיון כזה.

 

בטניס זה יכול להתבטא בלקיחת זמן בין הנקודות, בניסיון להלחיץ קצת את היריב ולהרגיע את עצמך, שינוי טקטיקת משחק גם לזמן קצר עד לשינוי המומנטום או ליזום עצירה ארוכה בקריאה למשקיף או הליכה לשירותים.

 

לשנות את המומנטום של היריב זה הרבה יותר קשה מאשר למנוע את מעבר המומנטום ממך אל יריבך. הסוד הגדול פה הוא לזהות מצבים שעלולים לגרום לשינוי מומנטום לרעתך, לפני ששינוי המומנטום מתרחש הלכה למעשה. לאחר הזיהוי לעשות את פעולות המנע וכך לשמור על המומנטום אצלך. זכור! פיקח לא נכנס למצבים שחכם יודע לצאת מהם... תהיה פיקח...בהצלחה.

 

 

Please reload

אני איתך, כל הדרך להצלחה שלך! יובל לבסקי.