top of page
חיפוש

תקשורת טובה בין מאמן לספורטאי


רוב העימותים הקיימים סביבנו נובעים מתקשורת לקויה. תקשורת לקויה מובילה לאי הבנה שמעוררת רגשות קשים ומובילה להתנהגות כתגובה. ההתנהגות מחזקת את אי ההבנה והעימות הולך ומתפתח. סיפור אישי. בוקר אחד הגעתי לעבודתי הקודמת והמנהל שלי, שהיה גם חבר עבר מולי בפנים זועפות ואפילו לא בירך אותי בבוקר טוב. אני מיד פירשתי את זה לכעס שלו על כך שלקחתי מספר ימי חופש אחרי נסיעת עבודה לחו"ל.

כעסתי עליו. כעסתי, על כך שהוא לא מפרגן לי ועושה פרצופים. כעסתי על כך שהוא לא מעריך את עבודתי הקשה ואחרי חופש קטן הוא שוכח את כל ההשקעה שלי. החלטתי שהוא לא ממש חבר ובן אדם די חרא...בסוף היום, אחרי שבישלתי את עצמי טוב, נכנסתי לחדר שלו בסערה ואמרתי לו את כל מה שאני חושב עליו. הוא היה די המום.

מתברר, שהמנהל שלי הבהיל את אבא שלו לבית החולים באותו הלילה כך שהוא לא ישן דקה וגם הוא דואג לאביו מאוד. זו הסיבה להיותו מנותק ועצבני באותו הבוקר. אופס...עכשיו אני הרגשתי בן אדם די חרא...אם לא היה נודע לי מה קרה לו באותו הלילה, סביר להניח שהייתי משקיע פחות בעבודה(כי גם ככה הוא לא מעריך את ההשקעה שלי), הוא היה כועס על כך ומאוכזב וכך היינו מגדילים ומגדילים את העימות שנוצר בעצם מלא כלום.

תקשורת טובה בין מאמן לספורטאי מובילה להבנה טובה, להרגשה טובה, הנאה ויישום טוב יותר של הוראות המאמן. לתקשורת טובה בין מאמן לספורטאי יש שני צדדים, אתן פה מספר עקרונות פשוטים לכל צד.

עקרונות תקשורת בסיסיים לספורטאי עם מאמנו:

1. לא לקחת שום דבר באופן אישי. כל הדיאלוג בינך לבין המאמן הוא מקצועי בלבד ונועד לקדם אותך. אם המאמן מאוכזב מביצוע שלך ומעיר לך, זה לא אומר שהוא לא אוהב\ לא מעריך\ כועס עלייך. זה בסך הכול אומר שהוא רוצה שתעשה איזה פעולה בצורה אחרת כדי שתתקדם.

2. תרגם את דברי המאמן להוראה פשוטה וברורה. למאמנים יש נטייה לדבר באריכות ולפעמים גם לצעוק. קח את דברי המאמן ותרגם אותם להוראה פשוטה ומקצועית ותאמר אותה לעצמך. לדוגמא:

המאמן: "יובל! אמרתי לך 100 פעמים לא ליישר ברכיים כדי שלא יעברו אותך!

זה בדיוק מה שקרה במשחק אתמול! ובדיוק מה שעשית עכשיו! מה יהיה?!"

יובל(לעצמו): יובל, כופף יותר את הברכיים.

3. כשמשהו לא ברור, לך לברר באופן ישיר מול המאמן. ראינו כבר בדוגמא שהבאתי לאן יכולה להתדרדר חוסר הבנה. לכן, כשמשהו בהוראות המאמן איננו ברור לגמרי, לך למאמן ותשאל אותו מה הוא בדיוק רוצה ומתכוון. באופן דומה, אם אתה מרגיש שמשהו איננו כשורה ביניכם, לך לברר איתו מה בדיוק הבעיה, בשיחה אישית ביניכם.

עקרונות תקשורת בסיסיים למאמן עם הספורטאי:

1. תן הוראות קצרות וברורות. אם אתה מעוניין שהמסר יעבור לספורטאי בצורה ברורה, נסה להימנע מהוראות ארוכות ומספר הוראות יחדיו. הוכח מדעית שמסרים קצרים וברורים נקלטים בצורה יעילה יותר במוח האדם. תן הוראה מקצועית בלבד, בשפה פשוטה ובכמה שפחות מלל. תן הוראה אחת בכל פעם ובהקשר ישיר למה שעובדים עליו.

2. וודא כי הספורטאי מבין את ההוראות. לעיתים קרובות, בעיקר ספורטאים צעירים, אינם מבינים לגמרי את ההוראות שלך. על מנת למנוע תסכול משני הצדדים, היה סבלני לחוסר הבנה, נסה לוודא הבנה וקליטה של ההוראה מיד לאחר שאתה נותן אותה והסבר שנית בסבלנות אם יש צורך.

3. שמור על אחידות ככל האפשר בתקשורת שלך עם הספורטאים. הספורטאים רגישים מאוד ליחס שלך אליהם בהשוואה לאחרים. אם אתה משתעשע ומפרגן לספורטאי אחד ומדבר אליו בסגנון אחר מאשר לשני, זה עלול ליצור כעסים ומתיחות. שמור על אחידות בתקשורת מול כל הספורטאים.

4. שיחות אישיות תקופתיות. מצא זמן לשיחה אישית מפעם לפעם בה תוכל להתאים ציפיות עם הספורטאי. תסביר לו בצורה נינוחה מה אתה דורש ממנו. בשיחה חשוב גם שתקשיב לספורטאי ונסה להבין מה מניע אותו ומה עוצר אותו. תעודד אותו לומר את אשר על ליבו ללא חשש.

5. דע לפרגן כשצריך. עשה משהו כמו שצריך? תן חיזוק חיובי משמעותי, זה יעיף אותו למעלה.

תקשורת טובה מניעה אנשים ומובילה אותם קדימה, הקפידו על העקרונות הללו ותהנו מהתוצאה!

25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page