top of page
חיפוש

התמודדות עם פציעה


כשספורטאי תחרותי נפצע, העולם כאילו חרב עליו. כל המטרות שלו, כל מה שהכי משמעותי עבורו, כל מה שהוא קם בשבילו בבוקר חדל להתקיים. ספורטאי תחרותי עסוק ברוב שעות היום שלו סביב הספורט ובדרך כלל הספורט הופך להיות חלק בלתי נפרד מהזהות שלו כאדם. כאשר פציעה משמעותית מתרחשת נפער חלל ענק בחיי הספורטאי. חלל זה יכול לגרום לתופעות שליליות כגון פחדים, דיכאון, התקפי זעם ואיבוד הביטחון. מפה, החזרה לספורט התחרותי בהצלחה נראית קשה.

על פניו פציעה קשה היא הרת אסון לספורטאי ועילה לפרישה אך האמת היא אחרת לגמרי. ישנן דוגמאות אין ספור לספורטאים שחזרו מפציעה ממושכת ומעידים כי יכולתם המקצועית לאחר הפציעה השתפרה פלאים. הם מעידים כי משהו השתנה בהם במהלך תהליך השיקום ולאחר הפציעה הממושכת הגיעו להישגים גבוהים אף יותר מלפני הפציעה!

אז איך מתמודדים בצורה נכונה ובריאה עם פציעה קשה? איך מעבירים את חודשי הפציעה בצורה יעילה וחוזרים טובים וחזקים יותר? הנה מספר עקרונות שיעזרו לכם להתמודד עם הארוע הקשה ולצאת מחוזקים:

1. תתאבל

תרשה לעצמך להיות עצוב, כועס ומתוסכל לאחר הפציעה. לשמור את הכעס בפנים או להעמיד פנים שהכול בסדר, רק יעכב את תהליך ההחלמה. אל תשמור את זה בבטן ותפגין כלפי חוץ כאילו הכול בסדר. הצער והאבל הוא טבעי והוא חשוב כחלק מתהליך השיקום שלך, תן לו מקום וזמן.

2. תכיר במצב כעובדה

ספורטאים פצועים נוטים לשקוע במחשבות של מה היה קורה אילו לא היו נפצעים, מה היה צריך לקרות אילו לא נפצעו ולאן היו מגיעים אילולא הפציעה הארורה. חשוב שתבינו, זה המצב! נכון זה מתסכל שנפצעת, נכון זה דפק לך את כל התוכניות אבל זה המצב! עלייך להתמודד עם המצב כפי שהוא כרגע ולא להתמקד במה היה קורה אילו. פציעות הם חלק מהספורט וכולם חווים אותם בזמן זה או אחר.

3. תציב מטרות חדשות ומציאותיות

על המטרות לפני הפציעה להיכנס להקפאה עמוקה. כרגע עלייך להציב מטרות חדשות. יכול להיות שתצטרך להתחיל שוב מאפס כדי לבנות מחדש את כוח הרגל או היד ולבנות כושר גופני מחדש. תהיה ממוקד במטרות החדשות שלך ותחשוב רק עליהם. ברגע שתחזור מהפציעה באופן מושלם תוציא את המטרות הישנות מהמגירה ותחזור להתמקד בהם.

4. שמור על גישה חיובית

כמה שזה נראה קשה, אתה חייב לנסות לשמור על גישה חיובית. לאחר תהליך ההתאבלות וההשלמה עם המצב צריך להגיע תהליך השיקום. הוכח פעם אחר פעם כי גישה חיובית ואופטימית נעימה יותר לך ולסביבה שלך ומזרזת תהליכי החלמה פיזיים. לעומת זאת, גישה שלילית, כעס ותסכול, מאטה את קצב ההחלמה וגורמת לך ולסובבים אותך לסבל ולקשיים.

5. קח חלק פעיל בהחלמה שלך

היה עקבי ורציני בתהליך ההחלמה שלך, עשה בדיוק מה שהרופא/פיזיותרפיסט אומר. עבוד קשה על השיקום שלך בדיוק כמו שאתה משקיע באימונים. בנוסף, ערוך הדמיות יומיומיות. בהדמיה חשוב שתיצור תמונה בראש כיצד הפציעה שלך נרפאת. כיצד השריר או העצם מתאחה, כיצד הגוף שלך פועל להזרים דם וכוחות על מנת לאחות את הפציעה. הוכח כי 5-10 דקות של הדמיה כזו ביום, עוזרת להרגשה הטובה שלך וגם מקצרת את משך ההחלמה.

6. המשך להתאמן פיזית ומנטאלית

התאמן ככל יכולתך. אם מתאפשר לך להתאמן באופן חלקי עשה זאת! אפילו אם זה חלק קטן מאוד מהאימון הרלוונטי לך. בנוסף לאימון הפיזי המוגבל, התאמן מנטאלית. אימון מנטאלי קבוע בזמן הפציעה, ימקד אותך, ישפר את מצב הרוח, יזרז את תהליך החלמה ויחזק את החוסן והקשיחות שלך. כשתחזור, תהיה עם יכולת מנטאלית משופרת שבהכרח תשפר את התוצאות שלך.

7. קבל עזרה מחברייך הספורטאים

אל תתנתק! תילחם בדחף להתבודד. שמור על קשר עם החברים הספורטאים, תגיע לאימונים מדי פעם וצפה בהם, שמור על קשר עם המאמן וגורמי המעטפת. חשוב שתרגיש שאתה עדיין ספורטאי וחלק מהמועדון או הקבוצה שלך. אתה פשוט בהפסקה קלה.

8. עסוק בתחביבים שתמיד רצית

לפני הפציעה לא היה לך רגע פנוי לעשות דברים אחרים מלבד הספורט. נצל את הזמן ש"התפנה" לך. זה הזמן לעסוק בתחביבים שתמיד רצית להתעסק בהם ולא היה לך מספיק זמן. הקדש יותר זמן לחברים ומשפחה, פתח תחומי עניין חדשים, תתחיל לנגן/לצייר/לשיר/לקרוא כל מה שאי פעם עניין אותך ולא הספקת!

9. היה סבלני ואופטימי

זכור כי הפציעה שלך היא זמנית. תן לעצמך ולגוף שלך את כל הזמן שצריך על מנת להחלים לגמרי. אם תנסה לזרז את תהליך השיקום ולחזור לפעילות מוקדם יותר, אתה עלול לפגוע בגוף שלך ולהיפצע שוב. היה סבלני ותחזור כשההחלמה היא מלאה. תהיה אופטימי, תחשוב כיצד אתה חוזר מהפציעה, מתחזק ומגיע לשיאים חדשים. בסופו של דבר, התקופה הזו שאתה יושב "בחוץ" יכולה להיות דווקא הקפיצה המשמעותית שלה ייחלת. בהצלחה!


244 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page