top of page
חיפוש

פיתוח יכולת אנליטית

עודכן: 18 במאי 2020


ניתוח אנליטי בספורט היא היכולת לזהות חוזקות וחולשות אצל היריב הספורטיבי שלי תוך כדי התחרות. להבין ולדעת כיצד עליי להתמודד מולו בצורה הטובה ביותר. מהרגע הראשון שילד מגיע לחוג ספורט תחרותי, ההתמקדות העיקרית היא ביכולתו האישית בלבד. באימונים לומדים כיצד לבצע את התנועות הנכונות, כיצד לפתח טכניקה, כיצד לפתח כוח וכושר גופני.

מטבע הדברים, כשספורטאי צעיר מגיע לתחרות, הוא מתמקד אך ורק בעצמו ובניסיונות שלו להציג את שתרגל ולמד באימונים על הצורה הטובה ביותר. זכור לי מקרה מלמד מנעוריי כששיחקתי כדורסל תחרותי. לאחר משחק בינוני שלי בו הקבוצה שלי ניצחה, בא אליי המאמן שלי ושאל אותי "תגיד, מה היד החזקה של השחקן ששמרת עליו?" לא ידעתי לענות...ברור שהמידע הזה היה חיוני לצורת השמירה שלי על השחקן.

בזמן תחרות או משחק אנחנו מאוד עסוקים בעצמנו. עסוקים באיך אנחנו נראים, כיצד אנחנו מתפקדים ומה חושבים עלינו וכך אנחנו מפספסים מידע חשוב מאוד שיכול לעזור לנו להתמודד טוב יותר.

המידע נובע מהיריב שלי. מה החולשות שלו? היכן הוא מתקשה? מה מוציא אותו משלוותו? מה החוזקות שלו? היכן קל לו? מה גורם לו מוטיבציה? ליציאה מעצמי והתבוננות ביריב יש ערך נוסף מעבר לזיהוי חוזקות וחולשות של היריב.

ההתבוננות נותנת מעט חופש למחשבה. היא מפחיתה ביקורת אישית ולחץ ועוזרת לשחק משוחרר בלי לחשוב על כל פעולה שאני עושה. הגוף שלכם יודע היטב כיצד לפעול בזמן התחרות, מחשבה עצמית מרובה רק פוגמת במנגנון האוטומטי המבצע את הפעולות. חשוב מאוד שההתבוננות ביריב תהיה במידה מעטה ולא בצורה ביקורתית או השוואתית.

המטרה בהתבוננות היא לזהות ולהשתמש בזיהויים לטובתי ולא לדוש ברמה הכללית של היריב ובסיכויים שלי לגבור עליו(מה שיכול לגרור לחץ וחוסר ביטחון). אז כיצד עושים את זה? מתאמנים על זה. זה יצליח אך ורק אם תשכילו להתאמן על היכולות האנליטיות שלכם בכל אימון ואימון! להלן השלבים הנחוצים ודוגמאות לתרגול בענף הטניס.

ניתן בקלות לאמץ את התרגילים בוואריאציה מתאימה לכל ענף ולהוסיף תרגילים דומים. אני מחלק את התרגול של היכולות האנליטיות לשלושה חלקים כרונולוגיים: זיהוי, ביצוע ולימוד. או ראשי תיבות זב"ל.

1. תרגול במשחק(זיהוי)- בכל החלפת מגרשים בטניס(כל שני משחקונים) על השחקן לספר למאמן היכן היו הווינרים והיכן היו הטעויות של היריב. עם איזה כדורים היריב הסתדר בקלות ועם אילו כדורים הוא התקשה. מתי היריב עודד את עצמו ומתי גער בעצמו.

2. תרגול תוך כדי משחק(ביצוע)- לאחר שהשחקן זיהה חולשה של היריב, עליו לשחק עלייה. במידה והצלחת 3 פעמים רצוף להכות למקום החלש של היריב זכית בנקודה נוספת. במידה ושיחקת לכיוון החוזקות של היריב 3 פעמים ברצף, איבדת נקודה(הניקוד הנוסף או המופחת מוענק בסוף הנקודה).

3. אחרי המשחק(לימוד)- אחרי שנרגעים מהמשחק והאדרנלין יורד, שב בשקט ונתח את המשחק עם המאמן. בניתוח המשחק תן דגש על הזיהויים שלך לגבי יריבך ומה היית צריך לעשות בהתאם לזיהויים הללו. ניתוח מעמיק ואיכותי יאפשר לך לשפר את שלב הביצוע במשחק הבא.

כמובן שניתן לתרגל את כל השלבים הללו גם באופן אישי ללא מאמן. בתחילת התרגול בוודאי תרגישו עומס מחשבתי מאחר וראשכם עסוק יותר. אל דאגה, לאחר שתתרגלו את היכולות האנליטיות בצורה רציפה, הזיהוי והביצוע יתרחשו בראשכם באופן אוטומטי ללא מאמץ מיוחד. אז פעם הבאה שאתם באימון, לא לשכוח להוריד את הזב"ל!


256 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page